Støttekontakt
Støttekontakt er èn måte å gi personlig assistanse på til å delta i fritidsaktiviteter.
Personlig assistanse/støttekontakt kan også være hjelp til å delta i aktivitetsgrupper og individuelt tilrettelagt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon.
STØTTEKONTAKT KAN ORGANISERES PÅ ULIKE MÅTER:
- Individuell tilrettelegging for aktivitet
- Organisert deltakelse i aktivitetsgrupper
- Individuelt tilrettelagt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon.
- Kommunal praksis er 1 – 2 definerte fritidsaktiviteter pr. uke.
FORVENTNINGER NÅR TJENESTEN YTES:
- Mottaker må være hjemme når tjenesten ytes
- Mottaker gir beskjed hvis vedkommende ikke er hjemme til avtalt tid. Melding om dette må gis senest dagen før, hvis ikke kan det bli krevd betaling for tjenesten
- Mottaker er motivert og deltar selv aktivt for å nå mål som er satt for tjenesten
- Mottaker gir tilbakemelding til soneleder/avdelingsleder hvis utførelsen av tjenesten ikke er tilfredsstillende
- Mottaker har ansvar for at det legges til rette for gode arbeidsforhold og nødvendige hjelpemidler, som nødvendig rengjøringsutstyr som støvsuger, rengjøringsmidler, kluter og lignende
- Husdyr plasseres i annet rom enn der tjenesten ytes, eller på annen måte holdes borte fra tjenesteyter
- Det ytes ikke tjenester i situasjoner der bruker eller andre i hjemmet viser truende eller voldelig atferd.
Søknadsfrist
Søknader behandles omgående.
Krav til søker
- Søker må oppholde seg i kommunen
- Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov
- Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
- Søker må ha en somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne som gjør at søker er helt avhengig av praktisk bistand til dagliglivets gjøremål
- Søker må ha en funksjonsreduksjon som medfører et bistandsbehov som ikke kan ivaretas av søker selv
- Søker må selv ønske tjenesten
- Legeattest etterspørres når det er nødvendig.
Søknadsbehandling
- Tjenesten søkes på eget skjema for kommunens helse- og omsorgstjenester
- Ved henvisninger uten søknad fra leger etc, sendes svarbrev på henvendelsen til den som henviser med kopi til den henvendelsen gjelder
- Søker mottar et foreløpig svar dersom søknaden ikke kan besvares innen en måned jfr. Forvaltningsloven § 11 a
- Som hovedregel vil det bli foretatt kartleggingsbesøk hos pasient/bruker for å få ytterligere opplysninger om søkers ressurser og nedsettelse av funksjon. Til hjelp for dette brukes et eget kartleggingsskjema bl.a. basert på IPLOS funksjonsvariabler. Pasient/bruker informeres om IPLOS registeret.
- Oppdatert IPLOS registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak
- Søker mottar skriftlig vedtak som beskriver tildelt tjeneste, tjenestens innhold, omfang og begrunnelse eller skriftlig vedtak med begrunnelse for avslag på søknad.
Klage
- Vedtaket skal inneholde orientering om klagemulighet
- Klageadgangen er hjemlet i Pasient og brukerrettighetsloven § 7
- Klagen skal rettes til Avdeling for behovsvurdert tjenestetildeling (ABT)
- For lovpålagte tjenester er klageinstans Fylkesmannen, og for ikke lovpålagte tjenester er klageinstansen kommunens klageutvalg.
- Fristen for klage er 4 uker etter at vedkommende fikk eller eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.
FORMÅL:
Hensikten med tjenesten er å sikre at den som er helt avhengig av praktisk og personlig hjelp får mulighet til å leve og bo selvstendig, og ha en aktiv og meningsfylt fritid sammen med andre.
Personlig assistanse skal bidra til å gjøre den enkelte mest mulig selvstendig i dagliglivet. Ved å kartlegge hjelpebehov og egeninnsats skal bistanden gis for å gjøre den enkelte i stand til å klare dagliglivets praktiske og personlige gjøremål, hjemme og i tilknytning til husholdningen.
LOVGRUNNLAG:
Helse- og omsorgstjenesteloven §3-1, 1. og 2. ledd:
"Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Kommunens ansvar omfatter alle pasient- og brukergrupper, herunder personer med somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne."
Helse- og omsorgstjenesteloven §3-2 nr. 6 bokstav b, personlig assistanse, herunder praktisk bistand, opplæring og støttekontakt
Pasient- og brukerrettighetsloven §2-1a, rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjeneste.
FRA PROP. 91L:
Støttekontakt er èn måte å gi personlig assistanse på til å delta i fritidsaktiviteter. Personlig assistanse kan også være hjelp til å delta i aktivitetsgrupper og individuelt tilrettelagt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon.
INNSYN
Søker har innsynsrett i saksbehandlingen
KVALITETSSTANDARD
- Korrekt saksbehandling etter Forvaltningsloven (Fvl); se informasjon under punktet Søknadsprosessen
- Tildeling av tjenester skjer etter en individuell behovs- og rettighetsvurdering
- Tjenestetilbudet utformes i samråd med søker
- Tjenesten må være frivillig og ønsket
- Det gis skriftlig vedtak som beskriver tjenestetype, innhold, omfang, begrunnelse og klagerett
- Både vedtak og tjeneste gis i tråd med standarder beskrevet i Kvalitetsforskriften og Verdighetsgarantien
- Iverksetting av tjenester skjer etter avtale med søker
- Tjenesteyter gir søker den tjenesten som er beskrevet i vedtaket og vurderer fortløpende behovet for tjenesten
- Tjenesteyter har nødvendig kompetanse til å utføre tjenesten
- Tjenesteyter kommer til avtalt tid, eller gir beskjed hvis tidspunktet avvikes med mer enn en halv time
- Taushetsplikten overholdes
- Veiledningsplikten ivaretas
Annen informasjon
Helse- og omsorgstjenesteloven
Proposisjon 91L (beskriver formålet med Helse- og omsorgstjenesteloven)
- Last updated on .